Het
leven van de mens beweegt zich op de onherroepelijke stroom van
veranderingen. Door zijn omgeving te veranderen verandert hij ook
zelf. Overleven is het leven zelf. Wat woedt er diep in ons, in
ons vlees, het vlees voorbij, in de chromosomen? De geneticus Bryan
Sykes beschrijft in zijn boek Een toekomst zonder mannen de man
als agressief en hebzuchtig. De man is een vloek voor zijn eigen
omgeving, maar hij is ook zelf vervloekt. Vrouwen zullen de evolutionaire
strijd tussen de seksen winnen. Over 125 duizend jaar bestaat het
mannelijke Y-chromosoom niet meer en zal er een wereld zonder mannen
zijn.
In de presentatie gaan wij mannen (tijdelijk) schuil achter Dazzle
painting en vrouwen eten ijsjes. Dit is de context waarin een afscheid
gesuggereerd wordt, als een film die vastloopt. Wij mannen kunnen
elkaar nog eenmaal in het vizier hebben, elkaar nog eenmaal recht
in de ogen kijken, dwars door een voorspelbaar einde heen.
Florette Dijkstra, schrijfster en beeldend kunstenares, schroefde
zich in in ons project en schreef een essay over deze prangende
situatie en wat die betekent voor de urbane samenleving, waar de
samenklontering van menselijk leven het sterkst is. Ze vecht terug,
met ons en tegen ons.
Dit
is de eerste tentoonstelling van een project dat loopt tot eind
januari 2006 in De Bewaerschole, onder de titel ‘Spouw’.
Gastcuratoren zijn René Korten / Jan van den Langenberg.
Het project bestaat uit drie tentoonstellingen en er wordt gewerkt
aan een dynamische afsluiting, een sluitsteen: de Dag van de duo’s.
Tevens verschijnt over het project ‘Spouw’een publicatie.
De deelnemers aan het project zijn kunstenaars die samenwerken als
duo’s. De chemie van samenwerkingen wordt tot inzet gemaakt.
De maatschappij is samengestelde sociale materie met harde pitten.
De exposanten brengen hun specifieke urbane context mee, als indringers,
indringend. Hoe gedraagt zich de getransporteerde materie elders
en hoe wordt er gereageerd op deze buitenstaanders, passanten, wat
wordt er in beweging gezet?
|