KOPSTOOT!
DE BOEKENCLUB

05.12.07-20.01.08


Concept: Johan Pas


De Bewaerschole wordt getransformeerd tot een tijdelijke bookshop als filiaal van het Kopstoot-archief in Amsterdam (De Brakke Grond). De Antwerpse kunstenaarsintiatieven en -collectieven bieden er edities, boeken, zines, vinyl en aanverwante merchandising aan.

Als afsluiter van het Kopstoot!-project in De Brakke Grond, Amsterdam en de Bewaerschole, Burgh-Haamstede, vond er op zondag 20 januari om 15h een performance plaats van Douglas Park met aansluitend dj-sets van Dennis Tyfus, Nico Dockx en Vaast Colson. Bovendien was het de laatste gelegenheid diverse edities en publicaties van kunstenaars en kunstenaarsorganisaties in te kijken én aan te schaffen! Dit alles in de Kopstoot! - Boekenclub in de Bewaerschole, Ruimte voor actuele kunst in Burgh-Haamstede. Kunstenaars en organisaties die nieuw materiaal mee brengen, konden het die dag aan de man brengen. zie voor een korte impressie >>>>>>>>>>>

KOPSTOOT! brengt de huidige dynamiek van de Antwerpse ‘underground’ in kaart en blikt tegelijkertijd terug op zijn recente voorgeschiedenis. Curator Johan Pas sloeg voor dit project de handen in mekaar met kunstenaars Dennis Tyfus, Vaast Colson en Nico Dockx. Dit in samenwerking met De Brakke Grond te Amsterdam waar een ander deel van dit project te zien is. Zie ook http://www.brakkegrond.nl

 

Het is velen duidelijk geworden dat er zich naast en tussen het vertrouwde veld van galerieën en musea in Antwerpen een netwerk aan het vormen is van kunstenaars, muzikanten en performers voor wie uitwisseling, samenwerking en interdisciplinariteit een grote betekenis hebben. ‘Alternatieve’ plaatsen als Factor 44, Radio Centraal en Scheldapen vormen, haast letterlijk, tijdelijke knooppunten van dit glijdende landschap, dat voor de rest bevolkt wordt door eenmansorganisaties en tijdelijke collectieven. Kleine platenlabels, kunstenaarsinitiatieven en multidisciplinaire collectieven opereren schijnbaar in de periferie van het officiële artistieke landschap, maar dit sluit tijdelijke connecties met meer ‘officiële’ of mainstream instellingen niet uit. Kopstoot! wil die huidige dynamiek van de Antwerpse scène in kaart brengen en ze koppelen aan haar recente voorgeschiedenis uit de jaren tachtig en negentig. Daarbij vormen de internationale contacten, de zelforganisatie door kunstenaars en de knooppunten tussen beeldende kunst, performance en muziek de rode draden. Het kunsthistorische canon wil namelijk dat na de meer ‘collectivistische’ kunst van de jaren zeventig, de jaren tachtig het decennium van de postmoderne individualist inluidden, terwijl de jaren negentig opnieuw in het teken staan van een meer ‘sociaal’ kunstenaarschap. Dit klopt slechts ten dele. Ook in de jaren tachtig is er, naast de opkomst van de musea voor hedendaagse kunst en het succes van de galerieën, een grote bedrijvigheid van groepen, kunstenaarsruimten en collectieven. De activiteiten en publicaties van een postpunkcollectief als Club Moral bewijzen dit. Het lijkt weliswaar alsof er de laatste jaren steeds makkelijker kruisbestuivingen lijken te ontstaan tussen beeldende kunst, muziek, performance en kunstenaarspublicaties, en tussen kunstenaars onderling. Bij nader inzien gaat dit echter terug op de kern van de historische avant-garde. Kopstoot! bestaat uit een ‘zwevend archief ’ met documenten en publicaties en een concertavond (De Brakke Grond, Amsterdam), een publicatie en een boekenclub (De Bewaerschole, Haamstede). Het project heeft zijn vorm gekregen door de nauwe samenwerking tussen een kunsthistoricus (ondergetekende) en de kunstenaars Dennis Tyfus, Vaast Colson en Nico Dockx. Behalve het feit dat deze drie sterk geïnteresseerd zijn in wisselwerkingen tussen beeldende kunst en muziek en vaak opereren in (tijdelijke) samenwerkingsverbanden, leeft er bij elk van hen een grote belangstelling voor het recente verleden van de kunst. Dat maakt dit project tot een hybride: het is noch kunstwerk, noch kunstwetenschap, maar bevat componenten van beide. Onze werkwijze is te vergelijken met die van een archeoloog die een beperkt en makkelijk te overzien terrein afbakent, om daarna over te gaan tot het laag na laag afschrapen en het registreren van de zichtbare sporen, zonder deze te gaan interpreteren. Reconstructies gebeuren immers per definitie achteraf.

Johan Pas, curator Kopstoot!, oktober 2007

 

DE KOPPEN ACHTER DE KOPSTOOT

Johan Pas (°1963) is doctor in de kunstwetenschappen en doceert aan de Hogeschool Antwerpen. Hij is tentoonstellingsmaker en auteur. Hij houdt van archieven en is een fervent verzamelaar van ruïnes en van publicaties over en door post-1968 kunstenaars. Zijn recente onderzoek spitst zich toe op de avant-garde kunst in België tijdens de jaren zeventig en tachtig.
Vaast Colson (°1977) buigt zich in zijn performances en installaties over het ontstaan van het beeld, de methodiek van de beeldende taal en de rol van kunst en kunstenaar. Hij doorprikt met speelse scherpzinnigheid de constructies van zijn artistieke voorgangers en produceert daarbij eigen nieuwe rollen en identiteiten.
Nico Dockx (°1974) koestert een fundamentele belangstelling voor archieven en structurele processen zoals data, herinneringen, informatie, distributie en management. Resulterend uit een intense samenwerking met andere kunstenaars, onderzoeken zijn performances, installaties, publicaties en video's de relatie tussen waarneming en herinnering. Dennis Tyfus (°1979) is de man achter Ultra Eczema, dat vinylplaten, posters en boekjes uitgeeft en happenings, performances, radioprogramma’s en andere underground events organiseert. Zijn productie gaat van tekeningen op allerlei dragers en cd’s met door kinderen voortgebracht lawaai en telefonische experimenten tot t-shirts en fanzines. WWW.DENNISTYFUS.TK

 

www.airantwerpen.be
www.apetown.org
www.armeeleger.be
www.bateaulavoir.org
www.buildingtransmissions.info
www.clubmoral.com
www.clubmoralstocklist.podomatic.com
www.errorone.be
www.factor44.be
www.frontforyou.be
www.happyfamousartists.com
www.ibknet.be
www.jellecrama.com
www.kunstonline.info
www.nicc.be
www.radiocentraal.be
www.scheldapen.be

 

 

 

 


Met dank aan Provincie Zeeland, de Gemeente Schouwen-Duiveland en Kattendijke/Drucker Stichting