Johannes Schwartz, fotograaf Ilse van Rijn, theoretica
Schwartz en Van Rijn gaan ervanuit
dat een plek onder invloed van verschillende factoren is ontstaan en
op even zovele manieren kan worden begrepen. Bekeken vanuit Amsterdam
is Burgh-Haamstede een stip op de kaart, Schouwen-Duiveland de landtong
waarop het dorp ligt. Je kunt je een andere dan geografische voorstelling
maken bij de specifieke locatie, maar zonder er geweest te zijn wordt
veel overgelaten aan de verbeelding. Dat bracht hen bij de vraag wat
een plek in het algemeen, Burgh-Haamstede in het bijzonder maakt tot
wat hij is.
In de tentoonstelling Maanlaan. Uit het archief van Lily B. formuleren
Schwartz en Van Rijn de duinpas als een overgangsgebied, typerend voor
de paradoxale verhouding tussen land en zee. Of deze nu op natuurlijke
dan wel kunstmatige wijze is ontstaan, de duinovergang bakent een terrein
af, markeert de grens tussen twee elementen die bestaan bij de gratie
van elkaar. Tegelijkertijd zie je, wanneer je naar de geschiedenis van
Burgh-Haamstede kijkt, dat diezelfde scheidslijn een fictie is. Zo is
door Vlamingen en Hollanders in de veertiende eeuw om het gebied gestreden
en bevochten de Zeeuwen hun land herhaaldelijk op de zee. Elke episode
uit het verleden bestempelde een andere grens als de hare. Waardoor
deze verschuift, telkens weer.
Dit gegeven is zowel in tekst als in beeld vertaald. Door middel van
foto’s en (delen van) verhalen en de verschillende wijzen waarop
deze worden gepresenteerd, wordt in de tentoonstelling onverbloemd een
mogelijk ‘ander’ perspectief getoond op een plek, - een
dorp, Burgh-Haamstede in dit geval, die voorheen tweedimensionale vlek
op de atlas. In Maanlaan. Uit het archief van Lily B. bieden
tekst en beeld een gescheiden perspectief. Waartoe de lezer/toeschouwer
zich naar eigen inzicht verhoudt.
in
samenwerking met het Lectoraat kunst en publieke ruimte, Gerrit
Rietveld Academie, Amsterdam |
met dank aan de Provincie Zeeland,
het VSB Fonds, de Stichting Renesse, de Gemeente Schouwen-Duiveland,
het Prins Bernhard Cultuur Fonds en de Kattendijke/Drucker Stichting
|