v
e r s t i l l i n g i n d e z i n v a n b e z w e r i n g ( d e e l
2 )
i n c a n t a t i o n i n t h e s e n s e o f s t i l l n e s s ( p
a r t 2)
Concept: Anet van de Elzen
Peter
Baren
zaterdag 22 september Performance
A R K (Featuring Blind Dates, Orphaned Whisperings And Other Unknown
Pleasures)
ARK () is een zich
voortzettende performance die zich door de tijd heen is blijven ontwikkelen
en van
vorm is veranderd. Na de lancering in New York, tijdens Currency 2004,
festival of contemporary performance, is het vervolgens uitgevoerd in
steden als Biel, Cardiff, Ustka, Torun, Cracow, La Bisbal d'Emporda,
Vancouver, Tel Aviv, en recentelijk in Glasgow. Als multi-zintuigelijk
werk, bevat Baren's performance in Burgh-Haamstede mist, in plakfolie
gewikkelde performers, ronddraaiende satellieten, melasse, teksten en
boemerangs en meer. Baren's werkwijze maakt gebruik van de algemene
veronderstellingen over performance- de belofte van drama, duur en theatrialiteit-
zodanig dat er een verontrustend gevoel wordt opgeroepen van oer-mysterie,
collectieve hunkering, angst en culturele hervorming. Door het herschikken
van rekwisieten, net als in de show-business, met overlappende culturele
betekenisdragers, creëert Baren's werk een kant die fotograaf en
kunstcriticus Kristoff Steinruck omschreef als "radicaal mysterieus
fundamentalisme".ARK (Featuring Blind Dates, Orphaned Whisperings
And Other Unknown Pleasures) vindt een raakvlak tussen sensuele verbijstering
en politiek commentaar, dat de geconstrueerde aard van onze ideeën
over cultureel geheugen en blootlegt evenals onze soms oppervlakkige
beeldvorming over identiteit.
Lance Blomgren, Vancouver, 2007. Vertaling uit het engels: Eva Gonggrijp
zie voor meer informatie de volgende links:
http://chashama.org/currency/c04/p.baren.htm
http://www.tracegallery.org/artists/Peter_Baren/index.htm
http://www.ebent.org/actos/actes_fe_generositat/3-set-5-peter-baren/home.htm
http://www.cca.org.il/blurrr5/pb.html
http://assoc.orange.fr/plus.crane/francais/iczones/artistes_pap_05/baren.htm
http://www.newmoves.co.uk/peterbaren.aspx
Toine
Horvers
P A N O R A M A ' S
live-panoramabeschrijving:
Vijf
personen uit de omgeving zijn gevraagd om op een door Toine gekozen
plek aan zee, mondeling een 360 graden panorama te beschrijven.
Dit gebeurde op de tijden van een lichtcyclus:
1 oktober
maandagavond van 23.45 tot 00.15 uur
- Jaap Verseput: boer
2 oktober dinsdagochtend van 07.30 tot 08.00 uur
- Suzanne de Kraker: Scholiere
3 oktober woensdagmiddag van 11.45 tot 12.15 uur
- Ted Sluyter: Natuuronderzoeker en vogellaar
4 oktober donderdagavond van 18.45 tot 19.15 uur
-Elly Ingenbleek: Vrijwillig medewerkster de Bewaerschole
5 oktober vrijdagavond van 23.45 tot 00.15 uur
- Dirk Fluit: Boswachter Schouwen-Duiveland
Toine
stond zelf in de Bewaerschole gericht naar het noorden en draaide in
36 minuten één keer rond zijn as.
Via een mobiele telefoonverbinding stuurde hij de observant om in dezelfde
tijd mee te draaien. Hij herhaalde iedere zin van de observant hardop
en nam zijn eigen stem op een geluidsdrager.
Op al die momenten konden mensen in de Bewaerschole luisteren naar de
stem die de beschrijvingen daar herhaalde.
Performance zaterdag 6 oktober 20.00 uur
De uitgetypte tekst werd op zaterdagavond om 20.00 opnieuw
gelijktijdig door de vijf observanten uitgesproken in dezelfde tijdverhoudingen
Toine
Horvers gebruikt in zijn werk taal en spraak in zowel visuele als auditieve
vorm. 'Ik wil taal ritualiseren, niet op een literaire (poëzie
is ook een ritualisering van taal) maar op een tijd/ruimtelijke manier'.
Ik presenteer mijn beschrijvingen - meestal observaties van tijd en
ruimte - in een tijd/ruimtelijke vorm: live-performance, handgeschreven
boek, geluidsinstallatie of interactief electronisch tekstdisplay.
Ik begon in 1979 met performances op basis van experimenten met bewegingen
van mijn eigen lichaam. Daarop volgde de verbinding van die bewegingen
naar de letterlijke architectonische tijd/ruimte. Later nodigde ik ook
andere mensen uit om deel te nemen aan mijn performances waardoor ook
zij eenzelfde sensatie van tijd en ruimte konden ervaren. Door de jaren
is taal steeds meer mijn inspiratiebron en materiaal geworden, en verlang
ik weer naar het in eigen persoon uitvoeren van performances. Ik wil
zijn als de dichter, die met de woorden in zijn hoofd op stap gaat en
door ze uit te spreken een hele wereld creëert. Overigens zullen
tijd en ruimte daarin altijd wezenlijke elementen blijven. In mijn werk
is vaak sprake van een real-time verbinding tussen verschillende plekken/locaties,
vaak via eenvoudige verbindingsmiddelen zoals de telefoon. Voor Haamstede
wil ik dagelijks in gesproken taal een verbinding maken tussen de Bewaerschole
en een plek in de buurt van de zee'.
Klik
hier voor een artikel over Toine Horvers in De Kantlijn 05. kunstjournaal
uit de Zuidelijke Nederlanden, door teja van hoften.
Aaron
Williamson
woensdag 17 oktober- donderdag 18 oktober
short movie
vrijdag 19 oktober
Performance
Slow sense
(part of the general series slow slapstick)
zaterdag
20 oktober Performance
Slowed atom (part of the general series slow slapstick)
Aaron Williamson werkt binnen een spectrum van verschillende media met
een speciale betrokkenheid tot performance, video, schrijven en installatie.
Zijn huidige bezigheden beslaan drie verschillende elementen: 'bespotten
van echtheid'; ondervraagt het begrip van het authentieke in relatie
tot het performance personage; 'verminken' kijkt naar de representatie
van een lichamelijke ongeschiktheid door de geschiedenis van horror
films en verhalen; en 'vertraagde slapsticks' onderzoekt de relaties
tussen ruimte, object en actie om langzame statische performances te
creëren in absurdistische situaties die dan worden versneld om
een videowerk te maken. Williamson zal deze drie thema's meenemen tijdens
zijn verblijf en het werk ter plekke creëren in de loop van een
week.
terug
naar boven>>>>>>
In 2006 speelde
zich het eerste deel van Verstilling in de zin van bezwering af in De
Bewaerschole met performances van Danielle
van Vree, Sandra Johnston en Anet van de Elzen. klik
hier voor meer informatie>>>>
Met
dank aan diverse bewoners van Schouwen-Duiveland voor hun medewerking,
Provincie Zeeland, VSB Fonds, de Gemeente Schouwen-Duiveland en Kattendijke/Drucker
Stichting
|