JEROEN BOOMGAARD
Het project biedt mij de kans een zeer specifieke vorm van beeldend en theoretisch onderzoek in praktijk te brengen op een plek die zich daar door zijn onduidelijke menging van natuur en cultuur uitstekend voor leent. Ons beeld van het landschap is over het algemeen voorgevormd door de beeldende kunst en in toenemende mate door de fotografie. Mijn voorstel is de fotograaf JOHANNES SCHWARTZ uit te nodigen om in samenwerking met de theoretica ILSE VAN RIJN een studie te doen naar de overgangsgebieden en daarvan verslag te doen in de Bewaerschole. Hieronder hun concept:

Een plek is onder invloed van verschillende factoren ontstaan en kan op even zovele manieren worden begrepen. Bekeken vanuit Amsterdam is Burgh-Haamstede een stip op de kaart, Schouwen-Duiveland de landtong waarop het dorp ligt. We kunnen ons een andere dan geografische voorstelling maken bij de specifieke locatie, maar zonder er geweest te zijn wordt veel overgelaten aan de verbeelding. Dat brengt ons bij de vraag wat een plek in het algemeen, Burgh-Haamstede in het bijzonder maakt tot wat hij is.
Een duinovergang typeert de paradoxale verhouding tussen land en zee. Of ze nu op natuurlijke dan wel kunstmatige wijze is ontstaan, ze bakent een terrein af, markeert de grens tussen twee elementen die bestaan bij de gratie van elkaar.
Wij stellen ons de duinovergang voor als een trap. Zijn afzonderlijke treden karakteriseren het twijfelende contact: tussen hier en daar, land en water, eb en vloed. Eén facet van ons gezamenlijke project zal dan ook bestaan uit het fotograferen van de trappen, of ze wel of niet in onze verbeelding bestaan.
Een plek onderscheidt zich door de verhalen die er circuleren. Ze werpen een ander, dynamisch perspectief op de plek die aanvankelijk nog slechts een tweedimensionale vlek op de atlas was. Tegelijkertijd fungeert deze mondelinge traditie als (officieuze) grens. Door de particuliere vertellingen te actualiseren wordt onderzocht of, gelijk op middeleeuwse mappemondes en schilderijen, een 'kaart' kan worden gecreëerd waarin de verschillende, individuele standpunten die de plek bepalen worden gecombineerd. We noemen zo'n kaart een topologie.

in samenwerking met het Lectoraat kunst en publieke ruimte,
Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam

 

met dank aan de Provincie Zeeland, het VSB Fonds, de Stichting Renesse, de Gemeente Schouwen-Duiveland, het Prins Bernhard Cultuur Fonds en de Kattendijke/Drucker Stichting