Vanuit de Noordzee kun je het landschap van Schouwen-Duiveland via 24 duinovergangen bereiken. Zij staan als metafoor voor de verschillende visies op en belevingen van het bestaande landschap.
Het landschap van Schouwen- Duiveland en ook de kijk daarop is de laatste 100 jaar flink veranderd en dit zal in de toekomst niet anders zijn.

Het landschap is een collectieve belevingsruimte op grote en kleine schaal. Veranderingen in de beleving van het landschap zijn aanleiding tot nieuwe strategieën om bepaalde gebieden op de schop te nemen of juist ongemoeid te laten door de dan heersende mode. Deze mode wordt vooral door economische, recreatieve en ook wel milieu gerelateerde motieven bepaald .

In het landschap zijn sporen van onze gewoontes, religies en sociale verhoudingen terug te vinden.
Het landschap is niet alleen achtergrond van en decor voor, maar ook een plek waarin men kan zijn om de afzonderlijke onderdelen te ontdekken en te waarderen.

Aan de curatoren wordt gevraagd te reflecteren op het landschap. Hun beleving, de kijk op, het karakter en het gebruik van het landschap in het bijzonder rond de Bewaerschole te verwerken in hun bijdrage.

De curatoren die voor het project zijn uitgenodigd zijn:
Jeroen Boomgaard, Jack van Mildert, Michiel van Opstal, Nel Pak en Esther Polak

 

Nel Pak,
beeldend kunstenaar in Utrecht, maakt tekeningen, houtdrukken en beelden. Na een studie Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Utrecht, volgde zij de Rietveld Academie in Amsterdam, richting tekenen.
In haar tekeningen associeert en fantaseert ze en geeft daarmee de aanschouwer de mogelijkheid om verassende zichtpunten te ervaren.
Tekenen als een directe en basale uitingsvorm wordt hiermee terecht een belangrijk aspect bij het onderzoek naar het landschap van de 24 duinovergangen. Juist deze invalshoeken zullen het project verrijken. voor meer zie >>>>>>>>>

Jeroen Boomgaard ,
is lector Kunst en Publieke Ruimte aan de Gerrit Rietveld Academie/Universiteit van Amsterdam en publiceert regelmatig in de Witte Raaf en op de internet pagina’s van het lectoraat Kunst en Publieke Ruimte (http://www.lkpr.nl/index.php?page=publicaties ) waarvan een aantal artikelen de reden waren hem uit te nodigen. O.a. ‘Kunst gevangen tussen authenticiteit en constructie’ waarin hij constateert hoe het Nederlandse landschap verandert in een consumptie landschap en hoe de kunst daar wordt ingezet op een manier waar de nodige vraagtekens bij geplaatst kunnen worden. En zijn artikel in OPEN 10 van het SKOR ‘Radicale autonomie. Kunst ten tijde van procesmangement’ dat vooral ingaat op de status van het kunstwerk in het landschap. voor meer zie >>>>>

Esther Polak , zie ook http://www.virtueelplatform.nl/person-1454-nl.html
is beeldend kunstenaar en zij kwam bij ons op twee manieren in beeld . Het boekje ‘Het lezen is de vijand van het kijken’ over o.a. het kijken in het landschap.
En hoe zij met moderne middelen ( GPS ) tot een hedendaagse landschapsverbeelding komt (Amsterdam REALTIME ,dagboek in sporen en MILK project ) .
Juist deze twee verschillende benaderingen zijn interessante gegevens om haar in het project te betrekken. voor meer zie >>>>>

Jack van Mildert , zie ook http://www.jackvanmildert.nl
beeldend kunstenaar, organisator van verschillende tentoonstellingen (o.a. Leven uit een koffer, in het Gorcums Museum ) en oprichter van het Stimuleringsfonds voor Avontuurlijk Groen in de Polder (SAP). Aanleiding om hem uit te nodigen was vooral zijn speelse manier van reageren op de ingrepen van de beheerders en de gebruikers van het landschap en het veranderlijke procesmatige in zijn werk. voor meer zie >>>>

Michiel van Opstal, zie ook http://www.spleen.nl/~michiel/
doceert film- en mediatheorie aan o.a. Universiteit Leiden en AKV St Joost Breda. Hij schrijft recensies over beeldende kunst (voor o.a. Tubelight) en doet theoretisch onderzoek rondom het begrip beeldcultuur. Hij is voornemens hierop te promoveren.
Michiel van Opstal’s eigen bijdrage aan 24 duinovergangen is essayistisch van aard. In zijn visie op de gestelde thematiek zal hij dwarsverbanden leggen met het begrip beeldcultuur en de rol van beeld in onze huidige tijd. Met deze theoretische beschouwing als uitgangspunt zal, voor het maken van de tentoonstelling, de samenwerking worden gezocht met een filmmaker en/of mediakunstenaar. voor meer zie >>>>

 

Er is een film van het hele project gemaakt te bestellen via info@bewaerschole.nl voor € 13,- incl porto. Voor een korte impressie klik hier>

Met dank aan de Provincie Zeeland, het VSB Fonds, de Gemeente Schouwen-Duiveland, de Stichting Renesse, Prins Bernhard Cultuur Fonds en de Kattendijke/Drucker Stichting