Vanuit de Noordzee kun je
het landschap van Schouwen-Duiveland via 24 duinovergangen bereiken.
Zij staan als metafoor voor de verschillende visies op en belevingen
van het bestaande landschap.
Het landschap van Schouwen- Duiveland en ook de kijk daarop is de laatste
100 jaar flink veranderd en dit zal in de toekomst niet anders zijn.
Het landschap is een collectieve belevingsruimte
op grote en kleine schaal. Veranderingen in de beleving van het landschap
zijn aanleiding tot nieuwe strategieën om bepaalde gebieden op
de schop te nemen of juist ongemoeid te laten door de dan heersende
mode. Deze mode wordt vooral door economische, recreatieve en ook wel
milieu gerelateerde motieven bepaald .
In het landschap zijn sporen van onze gewoontes,
religies en sociale verhoudingen terug te vinden.
Het landschap is niet alleen achtergrond van en decor voor, maar ook
een plek waarin men kan zijn om de afzonderlijke onderdelen te ontdekken
en te waarderen.
Aan de curatoren wordt gevraagd
te reflecteren op het landschap. Hun beleving, de kijk op, het karakter
en het gebruik van het landschap in het bijzonder rond de Bewaerschole
te verwerken in hun bijdrage.
De curatoren die voor het project
zijn uitgenodigd zijn:
Jeroen Boomgaard, Jack van Mildert, Michiel van Opstal, Nel Pak en Esther
Polak
Nel
Pak,
beeldend kunstenaar in Utrecht, maakt tekeningen, houtdrukken en beelden.
Na een studie Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit van
Utrecht, volgde zij de Rietveld Academie in Amsterdam, richting tekenen.
In haar tekeningen associeert en fantaseert ze en geeft daarmee de aanschouwer
de mogelijkheid om verassende zichtpunten te ervaren.
Tekenen als een directe en basale uitingsvorm wordt hiermee terecht
een belangrijk aspect bij het onderzoek naar het landschap van de 24
duinovergangen. Juist deze invalshoeken zullen het project verrijken.
voor meer zie >>>>>>>>>
Jeroen
Boomgaard ,
is lector Kunst en Publieke Ruimte aan de Gerrit Rietveld Academie/Universiteit
van Amsterdam en publiceert regelmatig in de Witte Raaf en op de internet
pagina’s van het lectoraat Kunst en Publieke Ruimte (http://www.lkpr.nl/index.php?page=publicaties
) waarvan een aantal artikelen de reden waren hem uit te nodigen. O.a.
‘Kunst gevangen tussen authenticiteit en constructie’ waarin
hij constateert hoe het Nederlandse landschap verandert in een consumptie
landschap en hoe de kunst daar wordt ingezet op een manier waar de nodige
vraagtekens bij geplaatst kunnen worden. En zijn artikel in OPEN 10
van het SKOR ‘Radicale autonomie. Kunst ten tijde van procesmangement’
dat vooral ingaat op de status van het kunstwerk in het landschap.
voor meer zie >>>>>
Esther
Polak , zie ook http://www.virtueelplatform.nl/person-1454-nl.html
is beeldend kunstenaar en zij kwam bij ons op twee manieren in beeld
. Het boekje ‘Het lezen is de vijand van het kijken’ over
o.a. het kijken in het landschap.
En hoe zij met moderne middelen ( GPS ) tot een hedendaagse landschapsverbeelding
komt (Amsterdam REALTIME ,dagboek in sporen en MILK project ) .
Juist deze twee verschillende benaderingen zijn interessante gegevens
om haar in het project te betrekken. voor meer
zie >>>>>
Jack
van Mildert , zie ook http://www.jackvanmildert.nl
beeldend kunstenaar, organisator van verschillende tentoonstellingen
(o.a. Leven uit een koffer, in het Gorcums Museum ) en oprichter van
het Stimuleringsfonds voor Avontuurlijk Groen in de Polder (SAP). Aanleiding
om hem uit te nodigen was vooral zijn speelse manier van reageren op
de ingrepen van de beheerders en de gebruikers van het landschap en
het veranderlijke procesmatige in zijn werk. voor
meer zie >>>>
Michiel
van Opstal, zie ook http://www.spleen.nl/~michiel/
doceert film- en mediatheorie aan o.a. Universiteit Leiden en AKV St
Joost Breda. Hij schrijft recensies over beeldende kunst (voor o.a.
Tubelight) en doet theoretisch onderzoek rondom het begrip beeldcultuur.
Hij is voornemens hierop te promoveren.
Michiel van Opstal’s eigen bijdrage aan 24 duinovergangen is essayistisch
van aard. In zijn visie op de gestelde thematiek zal hij dwarsverbanden
leggen met het begrip beeldcultuur en de rol van beeld in onze huidige
tijd. Met deze theoretische beschouwing als uitgangspunt zal, voor het
maken van de tentoonstelling, de samenwerking worden gezocht met een
filmmaker en/of mediakunstenaar. voor meer zie
>>>>
Er is een film van het hele
project gemaakt te bestellen via info@bewaerschole.nl
voor € 13,- incl porto. Voor
een korte impressie klik hier>
Met
dank aan de Provincie Zeeland, het VSB Fonds, de Gemeente Schouwen-Duiveland,
de Stichting Renesse, Prins Bernhard Cultuur Fonds en de Kattendijke/Drucker
Stichting |