MICHIEL
VAN OPSTAL
Uitgangspunt is een
wandeling langs de vierentwintig duinovergangen op Schouwen-Duiveland.
Wat valt op als je jezelf van duinovergang naar duinovergang begeeft?
Dat je steeds geconfronteerd wordt met een tegenstrijdig zicht: aan
de ene kant de woeste zee, aan de andere kant de getemde polder.Deze
tegenstelling kun je verder uitwerken:
Zee Polder
Woest Kalm
Onvoorspelbaar Gepland
Natuur Cultuur
Mysterieus Helder
Gevoel Ratio
Rond Recht
Veranderlijke watermassa Statisch raster
Chaos Orde
Onbepaald Gedetermineerd
Romantiek Verlichting
Natuurkracht Menselijke techniek
Bovenstaande dualiteit vormt al eeuwenlang de essentie van het Nederlandse
landschap. Nederland is een schoolvoorbeeld van een kristalhelder verlichtingsgeloof.
Met genoeg wetenschap en techniek kunnen we de chaotische natuur naar
onze hand zetten, de ruig om zich heen spattende zee onder controle
krijgen. Maar soms slaat de natuur terug. In 1953 braken de dijken en
verzwolg de zee het landschap. Voor een kortstondig moment overwon de
natuur de techniek. Veel menselijke ellende was het gevolg. Als je goed
kijkt zie je de littekens van de watersnoodramp nog in de Zeeuwse polder.
De strijd tegen het water is een strijd tegen de eeuwigheid. Altijd
is er de dreiging dat de natuur zijn korset afwerpt, zijn onstuimigheid
toont en de kracht van de vernietiging over de polder laat rollen. Tegen
de natuur kun je alleen een tijdelijke overwinning boeken. De dreiging
blijft. Iedere duinovergang geeft uitzicht op de voortdurende spanning
tussen polder en zee, tussen controle en bandeloosheid, leefbare wetmatigheid
en verslindende vrijheid. Op een duinovergang heerst een ambigue ervaring.
Enerzijds kijk je naar de polder en kom je superlatieven te kort voor
zoveel technisch vernuft, wil je dat de mens doorgaat met zijn dappere
poging om de zee te trotseren, zijn leven veilig te stellen en een landschap
te construeren naar zijn beeld en gelijkenis, een landschap waarin de
mens tot volle wasdom komt en hij al zijn talenten botviert. Anderzijds
kijk je naar de zee en voel je jezelf klein worden, de nietigheid tegenover
de wilde natuur sijpelt langzaam door je bloedvaten, tot het moment
dat je jezelf overgeeft aan zoveel sublieme macht. Je kunt niet anders
dan respect (en angst) hebben voor de onbegrijpelijke kracht van het
water, de grilligheid van de schuimkoppen en de onvoorspelbare dynamiek
van de golven. Ergens heel diep van binnen kriebelt de stille hoop dat
de zee al die rechtlijnige planmatigheid aan de andere kant van de duinen
met één woeste vloedgolf teniet doet.
Een onderzoek naar deze ambivalente landschapservaring van zee en polder,
van woeste onbepaaldheid en fijnzinnig gestructureerde maakbaarheid,
van destructie en creatie, vormt de kern van mijn curatorconcept. Het
Zeeuwse landschap is het ultieme gemaakte landschap, het legt in al
zijn rationaliteit continu een getuigenis af van de wil om te beheersen.
Maar doordat dit nooit helemaal lukt is het ook een dramatisch landschap,
een getraumatiseerde plek waarin het verleden van de Watersnoodramp
de toekomst achtervolgt.
Wat mij fascineert aan iedere maakbaarheidsgedachte is het geloof in
de totale uitbanning van het toeval en daaraan gekoppeld het geloof
dat deze reductie van spontaniteit automatisch zorgdraagt voor een paradijselijke
samenleving. Hoe treffend is deze gedachte?
Hoe maakbaar is de natuur?
Hoeveel maakbaarheid kan een landschap verdragen?
Hoeveel vernietiging kan een landschap verdragen?
Hoe ideaal is het ideaal van de landschappelijke maakbaarheid?
Ik heb twee filmmakers uitgenodigd:
EMMELY VAN MIERLO en JOS MEYERS. Eén
van hen maakt een film over de zee, de ander over de polder. Bij het
maken van hun films is de botsing tussen zee en polder uitgangspunt.
Persoonlijk werk ik mijn curatorconcept verder uit in een essay waarin
ik letterlijk de grens verken tussen zee en polder. Ik wandel over de
vierentwintig duinovergangen en bij ieder uitzicht wijd ik een aforisme
aan de spanning in het Zeeuwse landschap. De drie eindproducten worden
tegelijkertijd in de Bewaerschole gepresenteerd. |